آینده رمز ارزهامطالب

آینده ارز لونا کلاسیک – آیا قیمت LUNC به اوج بر می‌گردد؟

لونا خیلی از کاربران را پولدار و سرمایه خیلی از آن‌ها را نابود کرد. ارز دیجیتال Luna که امروزه به لونا کلاسیک (Lunc) نام دارد، یکی از پر حاشیه‌ترین و پر چالش‌ترین ارزهای بازار است. پروژه بلاکچینی ترا که روزی یکی از نوآورانه‌ترین پروژه‌های بازار کریپتو بود در عرض تنها چند روز به کلی نابود شد. اما آیا امکان دارد قیمت Lunc در آینده به یک دلار برسد؟ آینده ارز لونا کلاسیک به چه صورت خواهد بود؟ چه معیارهایی در آینده این رمزازر تاثیر گذار است؟

در ادامه این مقاله از سایت ارزیکال، به صورت کامل به بررسی و تحلیل آینده لونا کلاسیک خواهیم پرداخت.

ارز دیجیتال لونا کلاسیک (LUNC) چیست؟

در سال 2018 فردی به نام Do kwon ایده جدیدی مطرح کرد که توانست توجه بالایی، مخصوصاً در کشور کره جنوبی به خود جلب کند. ایده او ایجاد یک پروژه بلاکچینی با مکانیزم جفت ارزی بود. پروژه‌ای که پل ارتباطی دنیا غیر متمرکز بلاکچین و ارز فیات باشد. این پروژه مکانیزم جفت ارزی داشت؛ یک طرف این مکانیزم ارز دیجیتال Luna و طرف دیگر آن یک استیبل کوینی به نام UST قرار داشت.

کاربران با سوزاندن هر یک دلار لونا، می‌توانستند یک واحد استیبل کوین UST ایجاد کنند. در مقابل با سوزاندن هر واحد UST می‌توانستند یک دلار لونا ایجاد کنند. این دو ارز مکمل یکدیگر بودند و در کنار هم پروژه بلاکچینی ترا (Terra) را ایجاد می‌کردند. الگوریتم موجود در این مکانیزم ساختاری برای استیبل کوین‌های الگوریتمی بود. این نوع مکانیزم و البته استیبل کوین UST به سرعت میان کاربران ارزهای دیجیتال محبوبیت پیدا کرد. با افزایش علاقه کاربران به آن، تقاضا برای ارز دیجیتال لونا افزایش می‌یافت و باعث رشد قیمتی آن میشد.

ارز دیجیتال لونا کلاسیک

همه چیز برای ارز لونا داشت به بهترین شکل پیش می‌رفت؛ حتی توانست به جمع 10 ارز برتر بازار ارزهای دیجیتال برسد. کاربران زیادی بر روی آن سرمایه گذاری کردند و آینده لونا را درخشان می‌دیدند. اما تمام آن تنها در یک روز به پایان رسید. ارز دیجیتال لونا با یک مشکل روبرو شد، قیمت ارز Lunc تقریباً صفر شد و کل بازار ارزهای دیجیتال را وارد یک شک بزرگ کرد. اما دلیل شکست لونا چی بود؟

چرا لونا شکست خورد؟ اتفاقی که آینده ارز لونا کلاسیک را به چالش کشید

قبل از پرداختن به آینده ارز لونا کلاسیک، بهتر است به تاریخچه ارز لونا بپردازیم. این کار کمک می‌کند تا دیدگاه کامل‌تر و مناسب‌تری نسبت به آن داشته باشیم.

همه چیز برای پروژه ترا و ارز دیجیتال لونا خوب پیش می‌رفت تا اینکه قیمت بیت کوین یک ریزش سنگین تجربه کرد. با ریزش سنگین بیت کوین، کل بازار از جمله ارزهای دیجیتال لونا نیز به کلی ریزش کرد. پشتوانه استیبل کوین USD لونا بود و حجم این استیبل کوین بشدت رشد کرده بود. کاربران از ترس اینکه با ریزش لونا استیبل کوین‌هایشان بی ارزش شود، شروع به سوزاندن UST کردند. سپس مراحل زیر به ترتیب اتفاق افتاد :

  •       با ریزش بیت کوین لونا ریزش کرد
  •       کاربران شروع به سوزاندن استیبل کوین UST و دریافت لونا کردن
  •       لوناهای دریافتی را در بازار فروختند و به تتر تبدیل کردند. (در واقع UST را با تتر تبدیل کردند)
  •       این موضوع باعث ایجاد عرضه بالا برای لونا و مجدد باعث ریزش قیمت شد

این فرایند به یک دور باطل تبدیل شد و در عرض تنها چند روز قیمت لونا نزدیک به صفر رسید. مکانیزم جذاب استیبل کوین الگوریتمی به پاشنه آشیل پروژه لونا تبدیل شد. این پروژه به کلی شکست خورد و ارز لونا (Luna) به لونا کلاسیک (Lunc) تبدیل شد. در مقابل ارز جدیدی به نان Luna 2 راه‌اندازی شد که راه لونا را پیش ببر. اما خب باز این کار نیز کارساز نبود.

آیا قیمت لونا کلاسیک در آینده به یک دلار (1$) خواهد رسید؟

قیمت لونا کلاسیک به 1 دلار میرسد

کوتاه به این سوال پاسخ دهیم؛ خیر این امکان بشدت ضعیف است. رسیدن قیمت لونا کلاسیک به یک دلار مانند یک رویاست و بسیار دور از ذهن به نظر می‌رسد. کاربرانی که با ریزش لونا با ضرر مواجه شدند، هنوز به آینده لونا کلاسیک این رمزارز امیدوارند. اما در ادامه قصد داریم با شرح دلیل توضیح دهیم چرا این کار منطقی نیست.

لونا کلاسیک یک پروژه شکست خورده است

پروژه لونا بعد از شکست در اهداف خود، به لونا کلاسیک تغییر نام داد. این یعنی همین آلان در رابطه با آینده یک ارز دیجیتال شکست خورده داریم صحبت می‌کنیم. پروژه‌ای که یک بار با شکست مواجه شد و باگ مکانیزمی دارد بعید به نظر می‌ذسد بتواند خود را احیا کند.

دیگر اعتماد کاربران وجود ندارد

موردی که بشدت در آینده ارزهای دیجیتال تاثیر گذار است، اعتماد کاربران به آن است. حوزه رمز ارزها به خودی خود یک بازار نوپا و پر از ابهام برای کاربران و سرمایه گذاران است. با توجه یه این موضوع، به صورت پیشفرض اعتماد به پروژه‌های بلاکچینی برای کاربران کمی دشوار است. در رابطه با پروژه Terra، شرایط به نحوی است که یک بار هم قبلاً اعتبار خود را از دست داده است.

در سال 2022، پروژه ترا بعد از اتریوم، بستر دوم برای پروژه‌های دیفای بود. با ریزش ارز لونا،کل اکوسیستم آن از بین رفت و از طرفی دیگر کل حوزه دیفای تحت تاثیر قرار گرفت. افراد زیادی به واسطه این ارز متضرر شدند. به همین دلیل بعید به نظر می‌رسد بتواند مجدد اعتماد کاربران را بدست بیاورد. این یکی دیگر از دلایلی است که آینده ارز لونا کلاسیک را به چالش می‌کشد.

تیم توسعه لونا کلاسیک از هم پاشید

بعد از مشکلات پروژه ترا و متضرر شدن طیف گسترده‌ای از کاربران، مدیرعامل پروژه ترا (Do Kwon) دادگاهی شد. این موضوع باعث ایجاد اختلاف در تیم توسعه لونا کلاسیک شد. از طرفی دیگر راه‌اندازی لونا 2 هم کارساز نبود و اتفاق مثبتی در پی نداشت. به دلیل همین عوامل، تیم توسعه‌ای که یک روز به عنوان یکی از برترین تیم‌های حوزه بلاکچین معروف بودند، امروزه دیگر حرفی برای گفتن ندارند.

تیم توسعه خوب و اعتباری که یک تیم دارد، تاثیر زیادی در آینده ارز لونا کلاسیک و هر ارز دیگری دارد. در شرایط فعلی روند توسعه این پروژه تقریباً متوقف است.

استیبل کوین UST دیگر ارزشی ندارد

یکی از اصلی‌ترین دلایل رشد ارز لونا و علاقه کاربران یه این رمزارز استیبل کوین UST بود. بعد از مشکلات پروژه ترا، استیبل کوین UST نیز De-Peg شد و ارزش خود را از دست داد. دیگر دلیلی که پروژه لونا را یک پروژه شکست خورده می‌دانیم، دیپگ شدن UST است. با بی ارزش شدن این استیبل کوین، نام استیبل کویت ترا نیز به ترا کلاسیک تغییر کرد.

این دیگر عامل نا امید کننده برای آینده ترا (ارز دیجیتال لونا کلاسیک) است.

اکنون لونا کلاسیک بیشتر شبیه به یک میم کوین است

تا قبل از شکست پروژه ترا، لونا به عنوان یکی از قدرتمندترین پروژه‌ها بود؛ اما امروز فرقی با یک میم کوین ندارد. امروزه دیگر اتفاقات و پیشرفت‌های تکنولوژیک تاثیر خاصی بر قیمت ارز Lunc ندارد. در حوزه دیفای هیچ صحبتی از پروژه ترا نمی‌شود. حتی برخلاف گذشته، در سازمان‌های سرمایه گذاری نیز شاهد علاقه به سرمایه گذاری بر این رمزارز نیستیم.

امروزه صرفاً برخی اخبار با ارزش بنیادی پایین، روند کلی بازار و تحلیل تکنیکال بر روند قیمتی ارز Lunc تاثیر می‌گذارند. به همین دلیل ارز لونا کلاسیک فرق چندانی با میم کوین‌ها ندارد.

آینده ارز لونا کلاسیک به چه عواملی بستگی دارد؟

آینده ارز دیجیتال لونا کلاسیک

تا این جا بیشتر به گذشته پروژه ترا و ارز لونا پرداختیم و محوریت صحبت بر روی چالش‌های این رمزارز بود. اما چه عواملی می‌توانند بر روی آینده ارز دیجیتال لونا کلاسیک تاثیر گذار باشند؟ لونا کلاسیک برای رشد به چه چیزهایی نیاز دارد؟ در ادامه به معرفی و بررسی این موارد خواهیم پرداخت.

پذیرش عمومی و ایجاد کاربرد

ارز دیجیتال لونا کلاسیک، در اوج قیمتی خود کاربرد بسیار بالایی داشت. لونا هم در حوزه دیفای و هم در بحث استیبل کوین الگوریتمی UST کاربرد بشدت بالایی داشت. درواقع لونا هسته اصلی یک سیستم پرداختی غیر متمرکز بود و مخصوصاً در کره جنوبی کاربرد گسترده‌ای داشت.

لونا کلاسیک برای برگشتن به روزهای اوج خود باید بتواند مجدد کاربردهای خود را گسترش دهد. در زمان نگارش این مقاله، لونا عملاً کاربرد خاصی جز فرایند استیکینگ و پرداخت کارمزدهای شبکه ندارد. تا زمانی که اکوسیستم آن جان تازه‌ای نگیرد و کاربرد گسترده‌ای پیدا نکند، امیدواری به آینده آن منطقی نیست.

روند بازار و موج حمایتی

اگر صرفاً با دیدگاه یک میم کوین به لونا کلاسیک نگاه کنیم، روند بازار و ایجاد موج حمایتی، می‌تواند تاثیر بالایی در آینده لونا کلاسیک بگذارد. با رشد بیت کوین و یا انتشار اخبار مثبت در رابطه با بازار ارزهای دیجیتال، کل بازار رشد می‌کند. این موضوع می‌تواند بر آینده قیمت Lunc نیز تاثیر بگذارد.

از طرفی دیگر ایجاد یک موج حمایتی برای Lunc در شبکه‌های اجتماعی (مانند میم کوین‌ها) می‌تواند باعث رشد قیمت شود. در حالت کلی تا شروع مجدد روند توسعه این پروژه، بهتر است صرفاً به عنوان یک میم کوین با آن برخورد کنیم.

اخبار جدید ارز لونا کلاسیک

بعد از شکست پروژه لونا کلاسیک، اخبار و حواشی مرتبط با آن تاثیر گذاری بالایی بر روند قیمتی این رمزارز دارند. البته قبل از آن نیز اخبار تاثیر گذاری بالایی داشت، اما اکنون تاثیر آن ملموس‌تر است. اخبار مرتبط با استیکینگ ارز Lunc، حواشی مربوط به Do kwon یا اخباری مرتبط با ایجاد یک همکاری جدید، بر روند قیمت تاثیر بالایی می‌گذارند.

فرایند توکن سوزی در ارز دیجیتال لونا کلاسیک

توکن سوزی لونا کلاسیک

یکی از دلایل اصلی رشد ارز لونا در سال 2021، سوزاندن آن در جهت ضرب استیبل کوین UST بود. اکنون با توجه به بی ارزش شدن این استیبل کوین، توکن سوزی با این اهداف کار منطقی نیست. اما لونا برای بازگشت به روزهای اوج خود باید عرضه خود را کاهش دهد.

اجازه دهید با یک ضرب و تقسیم ساده، توضیح دهیم که چرا توکن سوزی این رمزارز برای رشد قیمتی واجب است. در زمان نگارش این مطلب، عرضه در گردش لونا کلاسیک برابر با 5800 میلیارد واحد است. با قیمت فعلی Lunc ارزش بازار آن به 400 میلیون دلار می‌رسد؛ اما اگر قیمت بخواهد به اوج خود برسد، ارزش بازار آن به چیزی حدود 8000 برابر بیت کوین می‌رسد. این موضوع عملاً بی‌معناست؛ پس لونا کلاسیک برای رسیدن به قیمت‌های بالاتر باید بخش زیادی از عرضه خود را بسوزاند.

با توجه به منحل شدن روند ضرب UST، عملاً فرایند توکنسوزی نیز منحل است. پس حتی از فرایند توکن سوزی نیز نمی‌تواند انتظار احیا قیمت لونا را داشت. اما در خر صورت برای رشد قیمتی این رمزارز، توکنسوزی یک فرایند الزامی است.

نگاهی به تاریخچه قیمت ارز لونا

لونا در تاریخ 28 تیر 1398 با قیمت 1.7 دلار، در سایت کوین مارکت کپ لیست شد. اما این رمزارز با یک ریزش سنگین تا 0.12 هم رسید و تا یک سال و نیم، قیمت آن کمتر از 1 دلار بود. اما از اواخر سال 1399 روند تغییر کرد و با شروع بول ران سال 2021، قیمت تنها در 50 روز به 22 دلار رسید. این روند باعث توجه کل بازار با این رمزارز شد.

سپس با ریزش بیت کوین در اواخر بهار 1401 قیمت لونا ریزش سنگینی تا محدوده 4 دلار داشت. با این ریزش برخی انتقادات نسبت به مکانیزم آن شروع شد اما با بهتر شدن شرایط بازار، لونا مجدد روند صعودی خود را شروع کرد و تا 119 دلار ادامه رشد کرد. اما در نهایت با شکست این پروژه، قیمت نزدیک به صفر شد. در جدول زیر قیمت ارز لونا در تاریخ‌های مختلف را شاهد هستیم.

تاریخ

قیمت

رویداد

28 تیر 1398 1.7 دلار لیست شدن در کوین مارکت کپ
1 فروردین 1399 0.12 دلار کف قیمت تا قبل از شکست
1 فروردین 1400 22.3 دلار اولین سقف قیمتی
2 خرداد 1400 4 دلار کف اولین ریزش و شک برخی تحلیل گران به الگوریتم
16 فروردین 1401 119 دلار سقف تاریخی قیمت
15 اردیبهشت 87 دلار ایجاد باگ و شروع ریزش
22 اردیبهشت 0.004 دلار شکست پروژه

این جدول نشان دهنده تغییرات زیاد ارز لونا است. پروژه لونا کلاسیک پر فراز و نشیب‌ترین ارز تاریخ بازار کریپتو است.

 

تحلیل تکنیکال ارز LUNC در بلندمدت (پیش بینی آینده ارز لونا کلاسیک)

یکی از ابزارهایی که در پیش بینی آینده ارزهای دیجیتال به ما کمک می‌کند، تحلیل تکنیکال است. با تحلیل تکنیکال می‌توانیم رفتار قیمت را پیش بینی کنیم و با توجه به آن دیدگاه معاملاتی و سرمایه گذاری خود را ایجاد کنیم. در ادامه به تحلیل نمودار هفتگی ارز لونا کلاسیک می‌پردازیم. تحلیل هفتگی دیدگاه مناسبی نسبت به آینده یک رمزارز به ما می‌دهد.

رمز ارز LUNC در تایم فریم هفتگی یک برگشت قدرتمند که از محدوده مقاومتی (0.000089 دلار) داشت و نتوانست این سطح را از پیش رو بردارد. این برگشت قیمتی به وضوح قدرت فروشندگان و سفارشات فروش این محدوده را نشان می‌دهد. ساختار قیمت در بلندمدت به کلی نزولی است؛ معامله گران با هر اصلاح رو به بالایی در تایم فریم‌های پایین‌تر می‌توانند شکار فروشنده باشند. محدوده حمایتی پیش روی قیمت که می‌تواند جلوی ریزش قیمت را بگیرد سطح استاتیک (0.000054 دلار) است. آخرین تحلیل این رمزارز در تایم فریم‌های مختلف را می‌توانید در بخش “تحلیل تکنیکال ارز Lunc” از سایت ارزیکال دنبال کنید.

تحلیل تکنیکال ارز لونا کلاسیک

نتیجه این تحلیل : در تحلیل تکنیکال ارز Lunc هم شواهدی به منظور احتمال رشد قیمتی وجود ندارد. ارز دیجیتال لونا کلاسیک در نمودار هفتگی نیز در یک روند ریزشی قرار دارد.

آیا لونا کلاسیک ارزش سرمایه گذاری دارد؟

سرمایه گذاری با معامله‌گری متفاوت است. ما در بخش “تحلیل ارزهای دیجیتال امروز” از سایت ارزیکال، تحلیل  ارزهای مختلف از جمله لونا کلاسیک را قرار می‌دهیم. ترید کردن ارزهای دیجیتال و کسب سود از آن فرایند بسیار جذابی است و این شرایط برای ارز Lunc نیز وجود دارد. ما می‌توانیم از نوسانات قیمتی ارز Lunc کسب درآمد کنیم.

اما ارز لونا کلاسیک برای سرمایه گذاری گزینه مناسبی نیست. در بحث سرمایه گذاری، داده‌های فاندامنتال، چشم انداز بلندمدت، روند توسعه، کاربردها و معیارهای زیادی تاثیر گذار است. ارز دیجیتال لونا کلاسیک یک پروژه شکست خورده است و ارزش ذاتی ندارد. در نتیجه در دیدگاه ما این ارز هیچ ارزشی برای سرمایه گذاری ندارد. بازار ارزهای دیجیتال پر از تکنولوژی‌های نوین و کاربردی و فرصت‌های سرمایه گذاری است. پیشنهاد ما این است برای سرمایه گذاری‌های خود ارزهای دیگری را انتخاب کنید.

نوشته های مشابه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا