آموزشمربوط به بیت کوینمطالب

تاثیرات کوتاه مدت هاوینگ بیت کوین بر روی قیمت

رویداد هاوینگ بیت کوین یکی از تاثیر گذارترین رویدادهای بیت کوین و بازار ارزهای دیجیتال است. روزشمار هاوینگ بیت کوین نشان می‌دهد که در تاریخ 1 اردیبهشت سال 1403 شاهد سومین رویداد هاوینگ خواهیم بود. در هر سه مرتبه قبلی اجرای این رویداد، شاهد تاثیرات مثبت در بلندمدت بودیم. اما تاثیرات کوتاه مدت هاوینگ بیت کوین چیست؟ آیا در کوتاه مدت نیز شاهد رشد بازار خواهیم بود یا ریزش قیمت در انتظار سرمایه گذاران است؟

در ادامه این مقاله تحلیلی – آموزشی از سایت ارزیکال با بررسی سناریوهای مختلف به این سوال پاسخ خواهیم داد.

در رویداد هاوینگ بیت کوین چه اتفاقی رخ می‌دهد؟

قبل از آن که به تاثیرات رویداد هاوینگ بیت کوین بپردازیم، بهتر است به صورت دقیق بررسی کنیم که طی این رویداد چه اتفاقی رخ می‌دهد؟

ماینرها در شبکه بیت کوین، با مصرف برق و صرف هزینه‌ای بالا، بلاک‌های جدید را ایجاد و به شبکه اضافه می‌کنند. شبکه نیز در مقابل صرف این هزینه، به آن‌ها بیت کوین پاداش می‌دهد. این میزان پاداش مقداری بیت کوین جدید است که عرضه و تورم بیت کوین را تعریف می‌کند.

در طی اجرای رویداد هاوینگ، پاداش ماینرها نصف می‌شود. این رویداد تقریباً هر 4 سال یکبار (با استخراج 210 هزار بلاک) اجرا می‌شود و هدف از آن کنترل و کاهش تورم است. با اجرای این رویداد پاداش ماینرها و در نتیجه تورم بیت کوین کاهش می‌یابد و این موضوع باعث افزایش کمیابی بیت کوین می‌شود.

این در حالی است که هزینه‌ای که ماینرها برای برق و پردازش تراکنش‌ها پرداخت می‌کنند، کمتر نمی‌شود و حتی افزایش نیز می‌یابد. همین موضوع باعث می‌شود قیمت در بلندمدت رشد کند؛ اما تاثیرات کوتاه مدت هاوینگ بیت کوین چیست؟

صرافی Bingc بهترین صرافی بین المللی برای کاربران ایرانی است (آموزش ثبت نام صرافی بینگ ایکس)

رقابت ماینرها برای بقا

رقابت ماینرهای بیت کوین

در بازار ارزهای دیجیتال دو دسته از ماینرها فعالیت دارند. دسته اول گروهی از ماینرهای گسترده هستند که هزینه بالایی پرداخت می‌کنند و پاداش‌های بزرگتری دریافت می‌کنند. اما در مقابل ماینرها کوچک‌‌تری هستند که بودجه و توان کمتری دارند.

ماینرهای بزرگ از آنجایی که بودجه بالایی دارند، معمولاً یک سال قبل از اجرای هاوینگ شروع به پس انداز پاداش‌های (بیت کوین‌ها) خود می‌کنند. آن‌ها این کار را انجام می‌دهند تا بعد از اجرای هاوینگ و نصف شدن پاداش، با مشکلات مالی رو به رو نشوند و توان ادامه دادن را داشته باشند.

نکته مهم : ماینرهای بزرگ اصلی‌ترین عرضه کننده بیت کوین هستند. با توجه به نمودار هاوینگ بیت کوین این موضوع باعث می‌شود قیمت یک سال قبل از رویداد یک روند رشد تدریجی را شروع کند.

اما ماینرهای کوچکتر بودجه و توان ذخیره پاداش خود یکسال قبل از رویداد را ندارند. به همین دلیل، این دسته از ماینرها بعد از هاوینگ و کاهش پاداش (درآمد) مجبور می‌شوند برای پوشش هزینه‌های خود پاداش خود را عرضه کنند.

عرضه این دسته از ماینرها قیمت را وارد یک روند رنج می‌کند. از طرفی ماینرهای بزرگ سعی می‌کنند تا حد امکان قیمت را کنترل کنند تا ماینرها کوچک توان ادامه دادن را نداشته باشند و حذف شوند. اما از طرفی دیگر ماینرهای کوچک سعی می‌کنند با عرضه حداکثری توان لازم برای بقا را بدست آورند.

همین موضوع باعث می‌شوند قیمت بعد از هاوینگ، برای 3 الی 4 ماه وارد یک محدوده رنج شود. این تاثیرات کوتاه مدت هاوینگ بیت کوین است.

تاثیرات هاوینگ بر میزان عرضه

تاثیرات هاوینگ بر میزان عرضه

هاوینگ بیت کوین باعث می‌شود تا عرضه کاهش بیابد و آن را به یک دارایی کمیاب‌تر، با ثبات بیشتر و ارزشمندتر تبدیل کند. این موضوع باعث می‌شود قیمت در بلندمدت رشد بالایی را تجربه کند.

با توجه به تاریخچه هاوینگ بیت کوین، این رویداد معمولاً 4 الی 5 ماه پس از اجرا، یک روند صعودی جذاب در بازار ایجاد می‌کند. اما در بازه 3 الی 4  ماهه قیمت یک رنج معاملاتی را تجربه می‌کند؛ در این بازه زمانی به اصطلاح قیمت صبر می‌کند تا ثبات فعالیتی به ماینرهای این شبکه برگردد.

اما توجه کنید اگر دیدگاه شما از بازه کوتاه مدت، بازه چند روزه باشد، باید گفت این رویداد در مدت چند روزه تاثیر چندانی بر قیمت ندارد. این موضوع به این دلیل است بازارهای مالی بر پایه انتظارات قیمت گذاری می‌شوند.

هاوینگ بزرگترین رویداد این بازار است و سرمایه گذاران از ماه‌ها قبل برای آن آماده می‌شوند. این رویداد به عنوان اصلی‌ترین محرک رشد قیمت بیت کوین معروف است. سرمایه گذاران توجه ویژه‌ای به جدول هاوینگ بیت کوین دارند و از ماه‌ها قبل برای آن آماده می‌شوند.

در نتیجه رویدادی که سرمایه گذاران از ماه‌ها قبل برای آن آماده می‌شوند و قیمت به اصطلاح پیش خور می‌شود، نمی‌تواند پس از اجرا تنها در چند روز تاثیر خاصی بر قیمت بگذارد.

بهترین زمان خرید بیت کوین

در این مقاله به صورت کامل به تاثیرات کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت هاوینگ بیت کوین بر قیمت پرداختیم.

با توجه به این توضیحات بهترین فرصت برای خرید بیت کوین و آلت کوین‌های پر پتانسیل، 9 الی 12 ماه قبل از رویداد است. فرصت دوم بعد از رویداد هاوینگ و به مدت 3 الی 4 ماه است. این دو بازه زمانی بهترین فرصت برای ایجاد یک سبد هولد ارز دیجیتال پر پتانسیل و سودده است.

ما به عنوان یک پایگاه تحلیلی در بازار ارزهای دیجیتال، بهترین ارزهای دیجیتال تا سال 2025 را در کانال تلگرامی ارزیکال معرفی می‌کنیم. از طرفی دیگر بهترین فرصت‌های معاملاتی نیز در کانال تلگرامی ارزیکال معرفی می‌شوند.

پیشنهاد می‌کنم همین الان عضو کانال تلگرامی ارزیکال باشید و از فرصت‌ها استفاده کنید!

نوشته های مشابه

3.5 2 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا