مطالب

جدول هاوینگ بیت کوین – بررسی داده‌های مهم و رفتار قیمتی در هاوینگ‌های قبلی

هاوینگ بیت کوین در دیدگاه خیلی از کاربران مهمترین و البته تاثیر گذارترین رویداد در بازار ارزهای دیجیتال محسوب می‌شود. این رویداد محرک اصلی رشد قیمتی بیت کوین و کل بازار ارزهای دیجیتال است. در این مقاله قصد داریم به بررسی جدول هاوینگ بیت کوین بپردازیم. سپس با تحلیل داده‌های موجود به اطلاعات تکمیلی جذابی برای سرمایه گذاری بهینیه در بازار کریپتو دست پیدا خواهیم کرد.

در ادامه این مقاله با ارزیکال همراه باشید؛ در پایان این مطلب یک جشنواره جذاب برای کسب درآمد به شما معرفی خواهیم کرد.

آشنایی با رویداد هاوینگ بیت کوین

بررسی داده های هاوینگ بیت کوین

قبل از آن که چندین جدول هاوینگ بیت کوین کاربردی معرفی و بررسی کنیم، بهتر است به صورت مفهومی با هاوینگ بیت کوین آشنا شویم.

ماینرها برای استخراج هر بلاک هزینه‌های بالای برق دارند و در مقابل انجام این کار، مقداری پاداش دریافت می‌کنند. این پاداش با ارز BTC پرداخت می‌شود؛ این میزان مقداری ارز جدید است که به واسطه تراکنش کوین بیس ایجاد می‌شود. این میزان در واقع تورم و عرضه بیت کوین است.

استخراج هر بلاک مقدار مشخصی دارد، اما با اجرای رویداد هاوینگ این میزان نصف می‌شود. با نصف شدن پاداش ماینرها عرضه بیت کوین در بلندمدت مداوم کاهش پیدا می‌کند. در نتیجه این موضوع به صورت مداوم محرکی برای رشد قیمت است.

با استخراج هر 210 هزار بلاک، یک مرتبه رویداد هاوینگ اجرا می‌شود و پاداش‌ها نصف می‌شود. ایجاد این تعداد بلاک به صورت تقریبی 4 سال زمان نیاز دارد. در ادامه به بررسی داده‌هایی خواهیم پرداخت که می‌توانند اهمیت بالایی در پیش بینی قیمت بیت کوین در آینده داشته باشند.

جدول تاریخ هاوینگ بیت کوین از شروع تا کنون

در زمان نگارش این مطلب تا به حال شاهد 3 رویداد هاوینگ بیت کوین بودیم و اکنون منتظر هاوینگ 2024 هستیم. در این بخش قصد داریم تاریخ اجرا رویدادهای قبلی را بررسی کنیم و نگاهی به قیمت ارز BTC در هر یک از این تاریخ‌‌ها داشته باشیم. تاریخچه هاوینگ بیت کوین اطلاعات مفیدی در اختیار ما قرار می‌دهد.

در این جدول هاوینگ بیت کوین، داده‌های تاریخی و قیمتی رویدادهای قبلی را بررسی می‌کنیم :

تاریح اجرا قیمت بیت کوین روز اجرا سقف قیمت چرخه بعد از رویداد کف قیمت چرخه بعد از ریزش
هاوینگ سال 2012 8 آذر 1391 12 دلار 1163 دلار 152 دلار
هاوینگ سال 2016 19 تیر 1395 667 دلار 19666 دلار 3122 دلار
هاوینگ سال 2020 22 اردیبهشت 1399 8700 دلار 69000 دلار 15479 دلار

این جدول نشان می‌دهد در هر چرخه، رفتار قیمتی منطقی‌تر از بیت کوین شاهد بودیم. در هر دوره میزان نوسانات کاهش یافته است و بازار تقریباً پایداری بیشتری از خود نشان داده است.

جدول میزان عرضه پس از هر هاوینگ بیت کوین

بالاتر به داده‌های تاریخی و قیمتی پرداختیم. اما در این بخش قصد داریم به داده‌های تورمی و عرضه بیت کوین بپردازیم. هاوینگ بیت کوین تاثیر مستقیم بر میزان عرضه ارز BTC دارد. این رویداد با کاهش میزان عرضه، باعث رشد قیمت می‌شود.

در این جدول هاوینگ بیت کوین به بررسی عرضه بیت کوین پس از هر هاوینگ می‌پردازیم. 

پاداش استخراج هر بلاک قبل از هاوینگ پاداش استخراج هر بلاک بعد از هاوینگ میانگین تورم سالانه در 4 سال پس از هاوینگ
هاوینگ سال 2012 50 واحد BTC 25 واحد BTC 12.5 درصد
هاوینگ سال 2016 25 واحد BTC 12.5 واحد BTC 4.16 درصد
هاوینگ سال 2020 12.5 واحد BTC 6.25 واحد BTC 1.78 درصد

پس از هاوینگ 2024 بیت کوین، پاداش استخراج هر بلاک به 3.125 واحد کاهش خواهد یافت. میانگین تورم سالانه میان سال‌های 2024 تا 2028 برابر با 0.8 درصد خواهد بود.

بررسی نوسانات قیمتی و ارتباط آن با رویداد هاوینگ

رویداد هاوینگ بیت کوین یکی از بیشترین تاثیرگذاری‌ها را بر نوسانات قیمتی بیت کوین دارد. اما یکی از اصلی‌ترین سوالات کاربران این است که کف قیمتی قبل از هاوینگ یا بعد از آن ثبت می‌شود؟ اختلاف زمانی این دو چقدر است؟ چرخه صعودی تا چه مدت پس از رویداد ادامه دارد؟

در ادامه با بررسی نمودار هاوینگ بیت کوین و ارائه داده‌های مهم در جدول هاوینگ بیت کوین، به این سوال پاسخ خواهیم داد.

شناسایی کف قیمتی با کمک جدول هاوینگ بیت کوین

در جدول زیر دو معیار مهم را بررسی خواهیم کرد که در نتیجه آن بهترین زمان سرمایه گذاری در بیت کوین را شناسایی خواهیم کرد.

  • کف قیمت چرخه قبل از هاوینگ : این معیار نشان میدهد در چرخه قبلی رویداد کف قیمتی چند  دلار بود. برای مثال این معیار برای هاوینگ 2016 نشان می‌دهد از سال 2012 تا 2016 (چرخه قبلی) کف قیمتی چقدر بوده است.
  • کف قیمتی چرخه بعد از هاوینگ : این معیار در مقابل نشان می‌دهد در چرخه کف قیمتی چقدر بود. برای مثال این معیار در رابطه با هاوینگ 2016 نشان دهنده کف قیمتی بین سال‌ها 2016 و 2020 (چرخه بعدی) است.

در پایان با تجمیع داده‌های این دو معیار به نتیجه دلخواه خواهیم رسید.

کف قیمت چرخه قبل از هاوینگ کف قیمتی چرخه بعد از هاوینگ بهترین زمان سرمایه گذاری
هاوینگ سال 2012 2 دلار 152 دلار نا مشخص
هاوینگ سال 2016 152 دلار 3693 دلار 17 ماه قبل از هاوینگ
هاوینگ سال 2020 3693 دلار 15789 دلار 16 ماه قبل از هاوینگ

برخی از کارشناسان عقیده دارند بهترین زمیان سرمایه گذاری در بازار ارزهای دیجیتال بعد از هاوینگ است. اما با تحلیل داده‌های این جدول متوجه می‌شویم کف قیمتی هر چرخه بیش از یک سال قبل از هاوینگ ایجاد می‌شود. کف قیمتی در آن زمان ایجاد می‌شود اما فرصت ورود حتی تا  چند ماه بعد از رویداد نیز فراهم است. اما با گذر زمان کم کم ریسک سرمایه گذاری بیشتر می‌شود.

بررسی سقف‌های قیمتی در هر چرخه از بازار

بالاتر کف‌های قیمتی را بررسی کردیم و به بهترین زمان ممکن برای خرید و شروع به سرمایه گذاری در بازار ارزهای دیجیتال پی بردیم. اما در این بخش قصد داریم سقف‌های قیمتی را بررسی کنیم و بهترین زمان خروج از بازار را شناسایی کنیم.

معیارهایی که در این بخش بررسی می‌کنیم ساختاری مشابه با جدول بالایی است، با این تفاوت که معیار این جدول بر روی شناسایی سقف قیمتی است. شناخت زمان درست خروج از سرمایه گذاری نیمی از کل مسیر سرمایه گذاری است و اهمیت بالایی دارد.

سقف قیمت چرخه قبل از هاوینگ سقف قیمتی چرخه بعد از هاوینگ بهترین زمان برای خروج از سرمایه گذاری
هاوینگ سال 2012 1163 دلار 12 ماه پس از هاوینگ
هاوینگ سال 2016 1163 دلار 19972 دلار 17 ماه بعد از هاوینگ
هاوینگ سال 2020 19972 دلار 69000 دلار 17 ماه پس از هاوینگ

تاریخ نشان می‌دهد سقف هر چرخه تا حدود یک سال و نیم بعد از هاوینگ ثبت می‌شود. این یعنی بهترین زمان خروج از بازار کریپتو بعد از هاوینگ سال 2024، می‌تواند تقریباً در پاییز سال 1405 باشد. البته این موصوع صرفاً یک تحلیل زمانی است و باید با شرایط بازار و دیگر تحلیل‌ها تجمیع شود.

بیت کوین چند هاوینگ دیگر را تجربه خواهد کرد؟

در هر رویداد پاداش استخراج نصف می‌شود؛ اما این روند تا کی ادامه خواهد داشت و بیت کوین تا چه زمانی استخراج خواهد شد؟

هر رویداد پس از استخراج 210 هزار بلاک اجرا می‌شود، کل بیت کوین قابل استخراج برابر با 21 میلیون واحد است و پاداش اولیه استخراج بلاک برابر با 50 واحد BTC بود. تا رویداد هاوینگ سال 2012 ماینرها 210 هزار بلاک استخراج کردند و در مجموع 10.5 میلیون واحد بیت کوین (50 واحد به ازای هر بلاک) پاداش گرفتند.

این میزان نصف کل موجودی قابل استخراج بود. پس از رویداد 2012 پاداش نصف شد و تا رویداد 2016 5.25 میلیون واحد استخراج شد. این میزان ¼ کل میزان یا به عبارتی نصف میزان باقی بود. پس در نتیجه از هر هاوینگ تا رویداد بعدی نصف موجودی باقی استخراج می‌شود. این یعنی هیچ گاه قرار نیست کل موجودی باقی استخراج شود و این یعنی استخراج بیت کوین تا ابد ادامه خواهد داشت.

در هر بار اجرای Halving پاداش نصف می‌شود اما هیچگاه تمام نمی‌شود. اما کارشناسان تخمین زدند در سال 2140 (پس از رویداد 33) پاداش استخراج هر بلاک تا قدری کم خواهد بود که قابل چشم پوشی است. (البته تا آن زمان به احتمال زیاد قیمت هر ساتوشی میزان بالایی خواهد بود)

در حالی که برخی رسانه‌ها به اشتباه می‌گویند تا سال 2140 تمام بیت کوین‌ها استخراج خواهند شد، اما فرایند استخراج تا ابد ادامه دار خواهد بود. به این منظور که این رویداد می‌تواند تا ابد برای بلاکچین بیت کوین ادامه پیدا کند.

خلاصه نکات حاصل از بررسی جدول هاوینگ بیت کوین

در این مقاله آموزش سعی کردیم با بررسی جدول هاوینگ بیت کوین به نکاتی پی ببریم که می‌تواند دیدگاه مناسبی برای سرمایه گذاری در بازار کریپتو ایجاد کند. در ادامه مهمترین نکات را به صورت خلاصه بررسی خواهیم کرد.

  • با تحلیل داده‌های جدول هاوینگ بیت کوین و انتظار داریم بعد از رویداد قیمت BTC حدود 400 درصد شاهد رشد باشد.
  • میانگین تورم ارز BTC در هر بازه 4 ساله تقریباً یک سوم می‌شود.
  • کف قیمتی بیش از یک سال قبل از رویداد ایجاد می‌شود و این بهترین زمان سرمایه گذاری است.
  • سقف قیمتی معمولاً یک سال و نیم بعد از هاوینگ ایجاد می‌شود و بهترین زمان برای خروج از سرمایه گذاری است.

این خلاصه‌ای از داده‌های بررسی شده در این مقاله است. امیدوارد بتواند دیدگاه مناسبی در ذهن شما مخاطبین ارزیکال ایجاد کند.

معرفی “رویداد هاوینگ بیت کوین” در ارزیکال

رویداد Halving بیت کوین نقطه عطف بازار ارزهای دیجیتال است.

به همین منظور ما در مجموعه ارزیکال در حال برگزاری یک رویداد تحت همین عنوان هستیم. هدف از برگزاری “رویداد هاوینگ بیت کوین” آن است که مخاطب‌های خود را با فرصت‌های سرمایه گذاری و درآمدزایی آشنا کنیم. بازار ارزهای دیجیتال پر از فرصت است و ما باید بهترین استفاده را از آن ببریم.

این رویداد در کانال تلگرام مجموعه ارزیکال در حال اجراست و تا روز اجرای این رویداد که روز شمار هاوینگ بیت کوین آن را نشان می‌دهد ادامه دار خواهد بود. در این مدت ما به جدیدترین ایردراپ‌ها و بهترین فرصت‌های سرمایه گذاری را رایگان معرفی می‌کنیم. پس حتماً با عضویت در کانال تلگرامی ارزیکال در این رویداد جذاب و درآمدزا رایگان شرکت کنید.

نوشته های مشابه

2.5 2 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا