آموزشمربوط به بیت کوینمطالب

تاریخچه هاوینگ بیت کوین – آیا در سال 2024 تاریخ تکرار می‌شود؟

هاوینگ بیت کوین یکی از مهم‌ترین و البته تاثیر گذارترین رویدادهای بازار ارزهای دیجیتال است. رویدادی که هر بار رخ داد، باعث ایجاد تحول در قیمت بیت کوین و دیگر ارزهای دیجیتال شد. با بررسی تاریخچه هاوینگ بیت کوین متوجه می‌شویم این رویداد همواره یکی از بزرگترین محرک‌های رشد قیمت بیت کوین بوده است. اما چرا این رویداد اهمیت بالایی دارد؟ با بررسی تاریخچه این رویداد به چه اطلاعاتی می‌توانیم دست پیدا کنیم؟

در ادامه این مقاله آموزشی از سایت ارزیکال به بررسی دقیق تاریخچه رویداد Halving بیت کوین خواهیم پرداخت.

بررسی عملکرد قیمت BTC بر اساس تاریخچه هاوینگ بیت کوین

با نگاه به نمودار ارز BTC و بررسی تاریخچه قیمتی بیت کوین، متوجه یک الگو حرکتی جذاب و تکرار شونده می‌شویم.

نمودار ارز دیجیتال بیت کوین از اولین روز قیمت گذاری این رمزارز در یک روند صعودی بلندمدت قرار دارد. اما این روند را می‌توانیم به چرخه‌های تکرار شونده تقسیم کنیم؛ چرخه‌هایی که هر 4 سال یکبار تکرار می‌شوند.

این در حالی است که رویداد هاوینگ بیت کوین نیز تقریباً هر 4 سال یکبار اجرا می‌شود. با نگاه به نمودار قیمتی ارز BTC و تطبیق آن با تاریخ اجرای هاوینگ‌های گذشته، متوجه ارتباط نزدیک بین این دو می‌شویم.

به همین دلیل خیلی از تحلیل‌گران، رویداد هاوینگ را اصلی‌ترین محرک برای رشد قیمت بیتکوین در نظر می‌گیرند. تاریخچه هاوینگ بیت کوین را می‌توانیم مهر تاییدی بر این ادعای تحلیل‌گران در نظر گرفت.

تاریخ اجرای هاوینگ‌های بیت کوین به شرح زیر بوده است :

  • اولین هاوینگ : اولین رویداد در تاریخ 8 آذر سال 1391 (28 نوامبر 2012) انجام شد.
  • دومین هاوینگ : هاوینگ دوم را در تاریخ 19 تیر 1395 (9 جولای 2016) شاهد بودیم.
  • سومین هاوینگ : بیت کوین سومین هاوینگ خود را در تاریخ 22 اردیبهشت 1399 (11 می 2020) تجربه کرد.

در ادامه تاثیرات این رویداد مهم بر قیمت بیت کوین و روند بازار ارزهای دیجیتال را دقیق‌تر بررسی خواهیم کرد. چرا قیمت رشد می‌کند؟ اختلاف زمان شروع رشد بیت کوین و زمان اجرا هاوینگ با چه نسبتی است؟ آیا سال 2024 نیز شاهد رشد قیمتی BTC خواهیم بود؟ رشد تا کجا ادامه دار خواهد بود؟

در ادامه به تمام این سوالات نیز پاسخ خواهیم داد.

نگاهی عمیق‌تر به هاوینگ بیت کوین

رویداد هاوینگ بیت کوین

برای آنکه به صورت کامل و دقیق با تاریخچه هاوینگ بیت کوین آشنا شویم، لازم است کمی دقیق‌تر با این رویداد مهم آشنا شویم.

اصطلاح هاوینگ (Halving) به معنی نصف شدن است. به این منظور که با اجرای هر مرتبه رویداد هاوینگ بیت کوین، پاداش استخراج هر بلاک توسط ماینر‌ها نصف می‌شود. ماینرها برای استخراج هر بلاک جدید مقداری برق و توان پردازشی مصرف می‌کنند و در مقابل پاداش دریافت می‌کنند.

پاداشی که ماینرها دریافت می‌کنند مقداری ارز BTC جدید است که طی تراکنش کوین بیس ایجاد می‌شوند. در نتیجه میزان پاداش ماینرها عرضه و تورم ارز دیجیتال BTC را تعریف می‌کند. رویداد Halving هر 4 سال یکبار عرضه و تورم بیت کوین را نصف می‌کند تا این میزان در طی تاریخ مدیریت شود.

با ایجاد هر 210 هزار بلاک جدید در بلاکچین بیت کوین، یک رویداد هاوینگ بیت کوین اجرا می‌شود.

هر بلاک تقریباً طی 10 دقیقه استخراج می‌شود. در نتیجه استخراج 210 هزار بلاک تقریباً 4 سال طول می‌کشد. اما از آنجایی که مدت زمان ایجاد بلاک‌ها به صورت کاملاً دقیق نیست، در نتیجه رویداد هاوینگ نیز در تاریخ و زمان مشخصی انجام نمی‌شود.

بررسی تاریخچه هاوینگ‌های قبلی بیت کوین

در زمان نگارش این مطلب منتظر هاوینگ سال 2024 هستیم؛ روز شمار هاوینگ بیت کوین نشان می‌دهد در اوایل اردیبهشت 1403 باید منتظر رویداد بعدی باشیم. تا به امروز ما شاهد سه دوره رویداد هاوینگ بودیم که هر کدام تاثیرات خود را بر بازار ارزهای دیجیتال گذاشتند.

در ادامه با بررسی تاریخچه هاوینگ بیت کوین نگاهی دقیق به هر یک از این رویدادها خواهیم انداخت. (منبع اطلاعات از سایت Stormgain است)

هاوینگ سال 2012 بیت کوین

هاوینگ بیت کوین سال 2012

در سال 2012 شاهد اولین رویداد Halving بیت کوین بودیم. در آن زمان کمتر کسی با بازار ارزهای دیجیتال تعامل داشت و تعداد پروژه‌های بلاکچینی بسیار کم بود.

این رویداد در تاریخ 8 آذر سال 1391 اجرا شد؛ در آن تاریخ قیمت بیت کوین تنها 34 دلار بود. اما پس از گذشته حدود یک سال، قیمت BTC، رشد تا بیش از محدوده 1100 دلار را نیز تجربه کرد.

پس از  اولین رویداد، بیت کوین برای اولین بار شروع به جلب توجه کاربران کرد. اولین هاوینگ بیت کوین را می‌توانیم نقطه شروع تعامل کاربران و حتی سرمایه گذاران با این دارایی به حساب بیاوریم.

دومین هاوینگ (سال 2016)

هاوینگ سال 2016 بیت کوین

حدود دو سال پس از اولین هاوینگ بیت کوین، شاهد یک رکود نسبی در بازار ارزهای دیجیتال بودیم. البته همزمان با رکود قیمتی، پروژه‌های بلاکچینی جدید از جمله اتریوم شروع به توسعه کردند.

هاوینگ دوم بیت کوین، در تاریخ 19 تیر سال 1395 انجام شد. در روز اجرای این رویداد، قیمت ارز بیت کوین برابر با 667 دلار بود. اما در آن تاریخ ما شاهد تکرار تاثیر گذارترین رویداد بازار ارزهای دیجیتال یعنی Halving بودیم و سرمایه گذاران انتظار رشد قیمت را داشتند.

در ادامه همین اتفاق را نیز شاهد بودیم و قیمت BTC تا محدوده 20 هزار دلار رشد خود را ادامه داد. پس از آن آلتکوین‌ها نیز شاهد رشدهای قیمتی جذاب بودند و برای اولین بار شاهد تزریق نقدینگی گسترده به این بازار بودیم. در این سال‌ها شاهد آلتکوین‌هایی بودیم که قیمتشان بیش از 100 برابر شد.

در سال‌های 2016 و 2017 شاهد ورود کاربرانی با سطح دانش و تجربه پایین به بازار ارزهای دیجیتال بودیم. کاربرانی که صرفاً به دلیل رشد حاصل از Halving جذب بازار شده بودند. در پی این اتفاق شاهد گسترش ICO ها و راه‌اندازی تعداد زیادی پروژه بلاکچینی بودیم و کاربرانی با دانش پایین تعامل گسترده‌ای با آن‌ها ایجاد کردند.

سومین هاوینگ (سال 2020)

سومین هاوینگ بیت کوین 2020

اگر در بررسی تاریخچه هاوینگ بیت کوین به دنبال داده‌هایی هستید که بتوانید شرایط بازار ارزهای دیجیتال بعد از هاوینگ 2024 را پیش بینی کنید، هاوینگ 2020 بهترین گزینه است. بازار ارزهای دیجیتال در هر یک از رویدادهای Halving به ترتیب رفتار بالغ‌تری از خود نشان داد.

از آنجایی که رویداد سال 2020 از لحاظ زمانی به هاوینگ بعدی بیت کوین نزدیک‌ترین است، پس احتمالاً رفتار مشابه‌تری با یک دیگر داشته باشند.

این رویداد در تاریخ 22 اردیبهشت 1399 اجرا شد و در زمان اجرا، قیمت BTC برابر با 8700 دلار بود. اما پس از هاوینگ 2020 نیز مانند گزینه‌های قبلی شاهد روند صعودی بودیم و قیمت BTC تا 69 هزار دلار رشد کرد.

پس از هاوینگ 2020 تعداد زیادی از کاربران با این حوزه آشنا شدند. سال‌های 2020 و 2021 برای اولین بار شاهد حجم بالایی از سرمایه گذاری‌های سازمانی در حوزه ارزهای دیجیتال بودیم.

در این دوره شاهد رونق حوزه حوزه دیفای و افزایش تعداد اپلیکیشن‌های غیر متمرکز بودیم. ایردراپ‌ها در این دوره توجه زیادی جلب کردند و بارها شاهد ایردراپ چند هزار دلاری بودیم.

نگاهی به داده‌های مهم در تاریخچه هاوینگ بیت کوین

بالاتر به تاریخچه هاوینگ بیت کوین و تاثیرات آن پرداختیم و به نکات جالبی پی بردیم. در این بخش و در جدول زیر قصد داریم این داده‌ها را به صورت خلاصه و البته کاربردی‌تر در اختیار شما کاربران قرار دهیم.

قیمت زمان راه‌اندازی هاوینگ سقف قیمتی (ATH) این چرخه پاداش بلاک‌ها میزان تورم ارز BTC
سال 2012 34 دلار 1163 دلار از 50 واحد به 25 میانگین 12.5 درصد
سال 2016 667 دلار 19666 دلار از 25 واحد به 12.5 میانگین 4.16 درصد
سال 2020 8700 دلار 69000 دلار از 12.5 واحد به 6.25 میانگین 1.78 درصد

این خلاصه‌ای از داده‌هایی است که می‌توانیم از تاریخچه هاوینگ بیت کوین بدست بیاوریم.

بعد از هاوینگ 2024 پاداش استخراج هر بلاک از 6.25 واحد به 3.125 واحد کاهش خواهد یافت. در رابطه با تورم نیز از سال 2024 تا سال 2028 تورم ارز BTC به صورت میانگین برابر با 0.8 درصد خواهد بود.

میزان تورم بیت کوین پس از هاوینگ سال 2024 بشدت پایین خواهد بود. در نتیجه بیت کوین به یک دارایی کاملاً کمیاب و با عرضه محدود تبدیل خواهد شد.

ارتباط زمانی شروع رشد بیت کوین و رویداد هاوینگ چیست؟

بالاتر متوجه شدیم هاوینگ بیت کوین محرک اصلی رشد قیمتی ارز BTC و بازار ارزهای دیجیتال است. اما ارتباط زمانی رشد قیمت و این رویداد چیست؟

با بررسی نمودار هاوینگ بیت کوین متوجه می‌شویم کف هر چرخه از روند قیمتی بیت کوین، حدوداً یک سال قبل از رویداد Halving ثبت می‌شود.

به نمودار زیر توجه کنید :

نمودار هاوینگ بیت کوین

در طول تاریخ، قیمت بیت کوین در حال تکمیل الگوهای مشابه 4 ساله بوده است. به این منظور که الگوهای قیمتی مشابه را هر 4 سال یکبار تکرار می‌کند. در هر چرخه و تکرار رفتار از قیمت، شاهد سقف بومی (Local High) و کف بومی (Local Low) هستیم. به این منظور که هر چرخه از بازار یک سقف قیمتی و یک کف قیمتی برای خود دارد.

تاریخ نشان می‌دهد کف‌های قیمتی (Local Low) حدوداً یک سال قبل از هاوینگ ثبت می‌شود. کف 16 هزار دلاری قیمت بیت کوین نیز تقریباً یک سال قبل از هاوینگ 2024 ثبت شد. پس می‌توان نتیجه گرفت محدوده 16 هزار دلار کف چرخه قبلی بازار ارزهای دیجیتال بود و اکنون در یک روند صعودی قرار داریم.

رشد اصلی قیمت کی شروع می‌شود؟

در رابطه با ارتباط زمانی رشد اصلی قیمت با رویداد هاوینگ باید گفت رشد اصلی معمولاً چند ماه بعد از رویداد رخ می‌دهد. بررسی رفتار تکرار شونده قیمت نشان می‌دهد روند اصلی رشد، چند ماه بعد از رویداد رخ می‌دهد.

این مورد را می‌توانیم به رقابت مزرعه‌های بزرگ استخراج با ماینرهای کوچک بیت کوین ارتباط دهیم. ماینرهای بزرگ حدود یکسال قبل از رویداد هاوینگ، درآمد خود را مدیریت می‌کنند تا بتوانند با نصف شدن پاداش‌ها سازگار شوند. این موضوع باعث می‌شود عرضه یکسال قبل از هاوینگ، کاهش بیابد.

اما در مقابل ماینرهای کوچک‌تر توان و بودجه مالی برای انجام این نوع مدیریت را ندارد. آن‌ها بعد از هاوینگ و نصف شدن پاداش‌ها مجبور می‌شوند پاداش خود را کامل در بازار عرضه کنند تا بتوانند طی چند ماه با شرایط سازگار شوند.

پس با بررسی تاریخچه هاوینگ بیت کوین و رفتار ماینرها (اصلی‌ترین عرضه کننده‌ها) نتیجه می‌گیریم رشد قدرتمند (Bullrun) بیت کوین معمولاً چند ماه بعد از هاوینگ آغاز می‌شود.

چه زمانی باید وارد بازار ارزهای دیجیتال شویم؟

بالاتر پی بردیم هاوینگ نقطه عطف رشد ارز BTC و بازار ارزهای دیجیتال است. اما بهترین موقعیت برای سرمایه گذاری در بازار ارزهای دیجیتال چه زمانی است؟

  • یک سال قبل از هاوینگ : اگر سرمایه گذار بلندمدت هستید و قصد دارید کل سود بازار رو بدست بیارید، باید حدود یک سال قبل از هاوینگ سرمایه گذاری خود را شروع کنید. این دقیقاً زمانی است که ماینرهای بزرگ بیت کوین درآمد خود را مدیریت می‌کنند و عرضه  را کاهش می‌دهند.
  • چند ماه پس از هاوینگ : اگر سرمایه شما در بازارهای دیگری درگیر است و صرفاً قصد دارید از روند رشد اصلی کریپتو سود کنید، چند ماه بعد از هاوینگ سرمایه گذاری خود را شروع کنید. اگر در آن زمان وارد بازار شوید، در حالی که کف‌های قیمتی و موقعیت‌های بزرگ را از دست دادید، اما می‌توانید در یک بازه میان مدت سود خوبی از بازار کسب کنید.

بعد از هاوینگ هرچقدر دیرتر سرمایه گذاری خود شروع کنید ریسک شما بالاتر خواهد بود. پیشنهاد می‌کنیم تا قبل از رویداد آموزش‌های خود را تکمیل کنید و ارزهای پر پتانسیل را شناسایی کنید.

پس از رویداد می‌توانید کم کم سرمایه گذاری خود در ارزهای پر پتانسیل را شروع کنید.

ما در کانال تلگرامی ارزیکال بهترین فرصت‌های سرمایه گذاری را معرفی می‌کنیم، پس در کانال تلگرامی ما عضو باشید!

از تاریخچه هاوینگ بیت کوین چه درس‌هایی می‌گیریم؟

تا اینجا مقاله یک بررسی جامع نسبت به تاریخچه هاوینگ بیت کوین داشتیم. اما در این بخش قصد داریم به چند نکته و نتیجه‌گیری مهم بپردازیم که می‌تواند دیدگاه مناسبی در ذهن شما ایجاد کند.

  • رویداد هاوینگ بیت کوین مهم‌ترین محرک رشد قیمت ارز BTC و بازار ارزهای دیجیتال است.
  • این رویداد یکی از مهم‌ترین عوامل در ایجاد رفتار تکرار شونده قیمت بیت کوین است.
  • یک سال قبل از هاوینگ بهترین و ارزان‌ترین فرصت برای ورود سرمایه گذاران است.
  • چند ماه (3 – 4 ماه) بعد از Halving آخرین فرصت سرمایه گذاری کم ریسک در هر چرخه از بازار کریپتو است. پس از آن ریسک به مرور بیشتر می‌شود.
  • در هر دوره از تکرار رویداد، رفتار بازار منطقی‌تر می‌شود و ریسک سرمایه گذار کاهش می‌یباد.

این خلاصه‌ای از بررسی تاریخچه هاوینگ بیت کوین بود. امیدوارم نکاتی که بررسی کردیم برایتان مفید باشد و بتوانید نهایت استفاده و سود را از هاوینگ 2024 بیت کوین کسب کنید.

برای معرفی فرصت‌های درآمدزایی، در کانال تلگرام ارزیکال عضو شوید!

نوشته های مشابه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا