آموزشمطالب

هاوینگ بیت کوین چیست؟ آشنایی با مهمترین رویداد بازار ارزهای دیجیتال

اگر به تاریخچه قیمتی بیت کوین توجه کنید، متوجه می‌شوید قیمت در بازه‌های زمانی 4 ساله در الگو قیمتی مشخصی حرکت می‌کند. در تاریخچه بیت کوین هر چهار سال یکبار شاهد یک رشد قیمتی جذاب بودیم. خیلی از تحلیل‌گران دلیل این رفتار قیمت را به رویداد هاوینگ بیت کوین اختصاص می‌دهد. رویدادی که در عقیده اکثر تحلیل‌گران، مهم‌ترین رویداد در بازار ارزهای دیجیتال است. اما هاوینگ بیت کوین چیست؟ چرا بعد از هاوینگ بیت کوین شاهد رشد قیمت ارزهای دیجیتال هستیم؟

در ادامه این مقاله با سایت ارزیکال همراه باشید تا به صورت صفر تا صد با مهمترین رویداد بیت کوین آشنا شویم.

هاوینگ چیست به زبان ساده

عبارت هاوینگ (Halving) به نصف شدن اشاره دارد. در بازار ارزهای دیجیتال، هاوینگ به رویدادی گفته می‌شود که طی آن پاداش استخراج هر بلاک نصف می‌شود.

هاوینگ در زبانی ساده باعث می‌شود تا مقدار پاداشی که یک ماینر برای استخراج هر بلاک دریافت می‌کند، نصف شود. در بلاکچین‌هایی که بر اساس مکانیزم اجماع اثبات کار (PoW) فعالیت دارند، تعدادی ماینر در تلاشند تا زودتر از همه یک بلاک ایجاد کنند و آن را به بلاکچین اضافه کنند.

ماینرها در واقع سخت افزارهایی هستند که توان پردازشی خود را در اختیار قرار می‌دهند و با حل مسائل ریاضی یک بلاک جدید استخراج می‌کنند. ماینرها با صرف هزینه برق و توان پردازشی بلاک‌ها را ایجاد میکنند و امنیت شبکه را حفظ می‌کنند. در مقابل با استخراج هر بلاک، مقداری ارز بومی آن شبکه را به عنوان پاداش دریافت می‌کنند.

پاداش استخراج بلاک در هر بلاکچین با ارز بومی آن شبکه پرداخت می‌شود. برای مثال در بلاکچین بیت کوین پاداش ماینرها با ارز BTC پرداخت می‌شود.

رویداد Halving بیت کوین باعث می‌شود تا پاداش ماینرها نصف شود. اما هدف از هاوینگ بیت کوین چیست؟ در ادامه به این سوال پاسخ خواهیم داد.

هدف ساتوشی از طراحی هاوینگ بیت کوین چیست؟

طراحی هاوینگ بیت کوین توسط ساتوشی

ساتوشی ناکاموتو خالق ناشناس بیت کوین است. او در سال 2008 ایده یک سیستم مالی غیر متمرکز را ارائه داد و آن را بیت کوین نامید. سپس با یک طراحی هوشمندانه بلاکچین بیت کوین را راه‌اندازی کرد و در ادامه آن، بازار ارزهای دیجیتال ایجاد شد.

یکی از جذاب‌ترین الگوریتم‌هایی که ساتوشی در بلاکچین بیت کوین قرار داد، الگوریتم هاوینگ (Halving) بود.

تورم یکی از مهم‌ترین محرک‌های اقتصادی است. بیت کوین به عنوان یک سیستم مالی نوین باید توانایی کنترل آن را داشته باشد. با استخراج هر بلاک، مقداری ارز جدید ایجاد می‌شود (توسط تراکنش کوین بیس) و این دارایی تحت عنوان پاداش استخراج به ماینرها پرداخت می‌شود. پاداشی که ماینرها دریافت می‌کنند در واقع همان تورم ارز BTC را تعریف می‌کند.

مقدار پاداشی که دستگاه‌های استخراج دریافت می‌کنند عرضه و در نتیجه تورم بیت کوین را تعریف می‌کند. در نتیجه با محدود شدن این میزان می‌توانیم شاهد کاهش عرضه (تورم)، کمیاب‌تر شدن بیت کوین و در نتیجه افزایش ارزش آن باشیم.

این موضوع تاثیر مستقیم بر افزایش قیمت بیت کوین دارد. رویداد هاوینگ بیت کوین یک مکانیزم هوشمندانه است که در کنار حفظ انگیزه ماینرها، باعث کاهش عرضه و در نتیجه افزایش ارزش می‌شود.

مکانیزم هاوینگ بیت کوین چیست و چگونه انجام می‌شود؟

تا اینجا به صورت تئوری با رویداد Halving بیت کوین آشنا شدیم و به سوال بیت کوین چیست پاسخ دادیم. اما در این بخش قصد داریم یکم عمیق‌تر با این رویداد مهم و نحوه اجرای آن آشنا شویم.

ساتوشی ناکاموتو در همان ابتدای فعالیت بلاکچین بیت کوین، مکانیزمی ضد تورمی تحت عنوان هاوینگ برای آن طراحی کرد. این مکانیزم یک الگوریتم تعریف شده است که به صورت خودکار پس از استخراج هر 210 هزار واحد بلاک اجرا می‌شود.

به این صورت که پس از استخراج هر 210 هزار بلاک، یک رویداد Halving اجرا می‌شود و پاداش ماینرها نصف می‌شود. این مکانیزم و سازوکار اجرایی فرایند Halving بیت کوین است.

هر بلاک به صورت پیش فرض در 10 دقیقه ایجاد می‌شود؛ البته با توجه به سختی شبکه و توان پردازشی ماینرها این میزان متغیر است. اما با فرض 10 دقیقه برای استخراج هر بلاک، تقریباً 4 سال برای استخراج 210 هزار بلاک نیاز است. در نتیجه هاوینگ به صورت میانگین هر 4 سال یکبار اتفاق میافتد.

هاوینگ چگونه باعث رشد بازار ارزهای دیجیتال می‌شود؟

تاثیر هاوینگ بیت کوین بر ارزهای دیجیتال

هاوینگ بیت کوین را می‌توانیم تاثیر گذارترین رویداد در بازار ارزهای دیجیتال به حساب بیاوریم. اما این رویداد چه تاثیری بر قیمت بیت کوین و ارزهای دیجیتال دارد؟ هاوینگ چگونه بازار ارزهای دیجیتال را تحت تاثیر قرار می‌دهد؟

اولین اتفاقی که پس از رویداد Halving شاهد آن هستیم، کاهش پاداش ماینرها و در نتیجه عرضه بیت کوین است. این موضوع تاثیرات زیر را در پی دارد :

  1. کاهش انگیزه ماینرها در فروش پاداش خود : ماینرها با همان دستگاه‌های قبلی خود به استخراج ادامه می‌دهند و همان میزان برق را مصرف می‌کنند. اما در مقابل نصف میزان قبل پاداش دریافت می‌کنند. این موضوع باعث می‌شود انگیزه‌ای برای فروش پاداش خود در قیمت‌های قبل از هاوینگ نداشته باشند و منتظر افزایش قیمت باشند. در نتیجه شاهد کاهش عرضه هستیم.
  2. کاهش میزان عرضه نسبت به میزان تقاضا : تقاضا برای استفاده از بیت کوین و سرمایه گذاری در آن ثابت است. اما طی این رویداد میزان عرضه بیت کوین و فروش ماینرها کاهش می‌یابد. در نتیجه پس از Halving شاهد افزایش میزان تقاضا نسبت به عرضه هستیم.
  3. افزایش توجه سرمایه گذاران : دو عامل گفته شده باعث کاهش عرضه و فروش می‌شود و یک فرصت سرمایه گذاری جدید ایجاد می‌شود. همین موضوع باعث می‌شود سرمایه گذاران به این بازار علاقه بیشتری پیدا کنند و نقدینگی به این بازار سرازیر می‌شود.
  4. افزایش رونق در بازار ارزهای دیجیتال : به دلیل سه عاملی که بالاتر ذکر کردیم، هاوینگ باعث رشد قیمت بیت کوین می‌شود. در ادامه این رشد، توجه کاربران به کل بازار کریپتو افزایش می‌یابد. با افزایش توجه کاربران و ورود نقدینگی به این بازار، توسعه پروژه‌های بلاکچینی بیشتر می‌شود و قیمت آلتکوین‌ها رشد می‌کند.

این 4 مورد در کنار یکدیگر باعث می‌شود هر چهار سال یکبار شاهد یک روند صعودی (Bullrun) در بازار ارزهای دیجیتال باشیم.

تاثیرات هاوینگ بیت کوین چیست؟

بالاتر به این موضوع اشاره کردیم که ساتوشی این مکانیزم را با هدف کاهش عرضه و افزایش قیمت BTC طراحی کرد. اما تاثیر Halving بیت کوین بر قیمت چیست؟ در ادامه با بررسی تاریخچه هاوینگ بیت کوین به این سوال پاسخ خواهیم داد.

نگاهی به اولین هاوینگ بیت کوین (سال 2012)

اولین رویداد هاوینگ بیتکوین در تاریخ 8 آذر سال 1391 (تاریخ 28 نوامبر سال 2012) انجام شد.

تا قبل از آن، ماینرها با استخراج هر بلاک، 50 واحد BTC پاداش می‌گرفتند. در آن زمان به دلیل تعامل کم کاربران با این بلاکچین و فعالیت پایین ماینرها، فرایند استخراج بسیار آسان بود.

نگاهی به داده‌های مهم در زمان اجرا اولین هاوینگ :

  • در این تاریخ قیمت بیت کوین برابر با 12 دلار بود
  • پس از این رویداد BTC با 8400 درصد افزایش قیمت تا 1000 دلار رشد کرد
  • در این زمان کاربران کمی با بازار ارزهای دیجیتال آشنا بودند

هاوینگ سال 2012 اولین محرک بیت کوین بود تا بتواند خود را به جهانیان معرفی کند.

دومین رویداد، زمانی که بازار بالغ‌تر بود (سال 2016)

دومین رویداد در تاریخ 19 تیر سال 1395 (9 جولای سال 2016) انجام شد.

با نگاه به نمودار هاوینگ بیت کوین متوجه می‌شویم در آن زمان بازار ارزهای دیجیتال در حال رسیدن به بلوغ بود. بلاکچین اتریوم کاربردهایی جدیدی وارد حوزه بلاکچین می‌کرد و کاربران بیشتری در حال ورود به بازار ارزهای دیجیتال بودند. پس از این رویداد پاداش ماینرها از 25 واحد به 12.5 واحد کاهش یافت.

نگاهی به داده‌های مهم در زمان اجرا دومین هاوینگ :

  • در زمان اجرای دومین هاوینگ قیمت بیت کوین 670 دلار بود
  • پس از هاوینگ 2016 قیمت BTC با حدود 3000 درصد رشد به محدوده 19 هزار دلار رسید
  • در این سال ICO ها و حوزه قراردادهای هوشمند نظر کاربران زیادی را جلب کردند

دومین رویداد Halving در مقیاس گسترده‌تری از تعامل کاربران انجام شد و نوسانات قیمتی منطقی‌تری شاهد بودیم.

سومین هاوینگ، رویدادی که کاربران زیادی را جلب کرد (سال 2020)

سومین رویداد در تاریخ 22 اردیبهشت سال 1399 (11 می سال 2020) اجرا شد.

هاوینگ سال 2020 نزدیک‌ترین گزینه به رویداد هاوینگ 2024 بیت کوین است. این رویداد را می‌توانیم بالغ‌ترین رویداد بیت کوین تا قبل از سال 2024 در نظر بگیریم. به احتمال زیاد شرایط بازار بعد از رویداد سال 2024 بالاترین شباهت را با سومین هاوینگ بیت کوین داشته باشد. در رویداد سال 2020 پاداش ماینرها از 12.5 واحد به 6.25 واحد کاهش یافت.

نگاهی به داده‌های مهم در زمان اجرا سومین هاوینگ :

  • در زمان اجرای سومین Halving، بیت کوین در محدوده قیمتی 8700 دلار در حال معامله بود
  • قیمت با حدود 700 درصد رشد به محدوده 69 هزار دلار رسید
  • پس از این رویداد حوزه دیفای رشد بشدت بالایی را تجربه کرد

پس از هاوینگ بیت کوین شاهد سرمایه گذاری‌های سازمانی زیادی در بازار ارزهای دیجیتال بودیم. (داده‌های موجود از منبع سایت مانی دات کام است)

چرا هاوینگ تاریخ مشخص و ثابت ندارد؟

بالاتر به صورت جامع به سوال هاوینگ چیست پاسخ دادیم و به مکانیزم و سازوکار این رویداد مهم پرداختیم.

در بلاکچین بیت کوین با استخراج هر 210 هزار واحد بلاک یک رویداد هاوینگ رخ می‌دهد. اما نکته حائز اهمیت آنجاست که سرعت ایجاد بلاک‌ها ثابت نیست. این یعنی بلاک‌ها در مدت زمان دقیق و مشخص ایجاد نمی‌شوند.

مکانیزم تعیین سختی شبکه بیت کوین در تلاش است تا سرعت ایجاد بلاک‌ها را به صورت میانگین بر روی 10 دقیقه نگه دارد. اما از آنجایی که سختی شبکه تقریباً هر دو هفته یکبار تنظیم می‌شود، ممکن است زمان ایجاد بلاک‌ها کمی متغیر باشد.

در نتیجه رویداد هاوینگ بیت کوین زمان محور نیست و مبتنی بر استخراج تعداد مشخصی بلاک است. از این رو نمی‌توان زمان کاملاً دقیق برای هاوینگ بعدی بیت کوین اعلام کرد.

هاوینگ بعدی بیت کوین چه زمانی است؟

تاریخ هاوینگ بعدی بیت کوین

این روزها تمام فعالان بازار ارزهای دیجیتال منتظر یک رویداد بزرگ به نام هاوینگ بیت کوین هستند.

اما بالاتر پی بردیم از آنجایی که بلاک‌ها طی مدت زمان دقیق استخراج نمی‌شوند، پس تاریخ هاوینگ 2024 نیز به صورت دقیق مشخص نیست. با فرض 10 دقیقه برای استخراج هر بلاک، پیش بینی می‌شود هاوینگ بعدی در تاریخ 2 اردیبهشت انجام شود.

در صفحه “روز شمار هاوینگ بیت کوین” می‌توانید دقیق‌ترین زمانی که برای هاوینگ 2024 پیشبینی می‌شود را مشاهده کنید.

چه کسی هاوینگ بیت کوین را انجام می‌دهد؟

یکی از سوالاتی که شاید در ذهن خیلی از کاربران پیش بیاید این است که چه کسی هاوینگ بیت کوین را انجام می‌دهد؟ اگر فرد یا گروهی که مسئولیت انجام آن را بر عهده دارد این کار را انجام ندهند، چه اتفاقی خواهد افتاد؟

زمانی که از تمرکز زدایی و دنیای غیر متمرکز ارزهای دیجیتال صحبت می‌کنیم، یعنی هیچ فرد یا گروهی در سازوکار دخیل نیست. هاوینگ بیت کوین نیز الگوریتمی است که ساتوشی در زمان راه‌اندازی بیت کوین تعریف کرده است و به صورت خودکار انجام می‌شود.

همین ماهیت غیر متمرکز و بی‌نیاز به دخالت فرد، ساختار بیت کوین را تا حد زیادی قابل اعتماد می‌سازد.

رویداد هاوینگ بیت کوین در مجموعه ارزیکال

 

رویداد هاوینگ بیت کوین ارزیکال

در این مقاله به صورت کامل و جامع به سوال بیت کوین چیست پرداختیم و با این رویداد مهم آشنا شدیم. اما در آخر قصد داریم دیدگاه شخصی خود نسبت به این رویداد و تاثیر آن بر قیمت ارزهای دیجیتال را اعلام کنیم.

رویداد هاوینگ (Halving) بیت کوین نقطه عطف بیت کوین است. این رویداد فرایندی است که خواه ناخواه قیمت بیت کوین را در بلندمدت صعودی نگه می‌دارد و تا سال‌ها می‌تواند محرکی برای رشد قیمت BTC باشد.

کاهش عرضه، افزایش تقاضا و ورود نقدینگی توسط سرمایه گذاران مواردی است که هر 4 سال یکبار توسط رویداد هاوینگ انجام می‌شود. اگر به تاریخچه قیمتی بیت کوین توجه کنید، هر 4 سال یکبار شاهد رشد انفجاری قیمت بودیم و هاوینگ را می‌توانیم اصلی‌ترین عامل این اتفاق بدانیم.

ما در مجموعه ارزیکال اعتقاد داریم سال 2024 به دلیل وجود هاوینگ یک سال عالی برای آینده ارزهای دیجیتال خواهد بود. در این سال می‌توانیم شاهد رشد قیمتی بالا در ارزهای دیجیتال باشیم و فرصت درآمدزایی بشدت جذابی در سال 1403 برای بازار کریپتو ایجاد خواهد شد.

به همین منظور ما در حال برگزاری یک رویداد جذاب تحت عنوان “رویداد هاوینگ بیت کوین ارزیکال” هستیم. در این رویداد ما بهترین فرصت‌های سرمایه گذاری و ایردراپ‌ها را در کانال تلگرامی معرفی خواهیم کرد.

پس پیشنهاد می‌کنم حتماً عضوی از کانال تلگرامی ارزیکال باشید تا بتوانید از فرصت‌های موجود نهایت استفاده را ببرید.

نوشته های مشابه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا